1669
سفارت جمهوری اسلامی ایران - - برآورد اقتصاد آرژانتین در سال 2018
گالری
access deny
پیوند ها

برآورد اقتصاد آرژانتین در سال 2018

طی سه سال گذشته سیاست های اقتصادی دولت آرژانتین تحولی بنیادین نسبت به گذشته داشته است. تغییر در باسیاست خارجی و نزدیکی به آمریکا و اروپا، برداشتن محدودیت های اقتصادی بدون ایجاد تورم مرحله ای با هدف ایجاد رونق ، بهبود اعتبار بین المللی آرژانتین، بهبود تدریجی مبادلات بین المللی این کشور، برداشتن برخی از موانع تعرفه ای و کاهش مالیات بر صادرات باعث شده تا اقتصاد آرژانتین در مسیر رشد اقتصادی قرار گیرد. به گونه ای که این کشور در سال 2017 به رشد اقتصادی 3 کمتر از درصدی دست یافت.

ماکری طی دو سال گذشته توانسته است با بهبود چهره آرژانتین در عرصه بین المللی اعتبار این کشور را افزایش دهد که نمونه بارز آن برنامه ریزی به منظور برگزاری اجلاس سازمان تجارت جهانی و  G20 در این کشور در سال 2018 می باشد.

برنامه های تعدیل اقتصادی و کاهش یارانه های ماکری در سال 2017 باعث شد تا میزان کمبود های مالی دولت از 4.3 درصد از GDP در سال 2016 به 3.9 درصد در سال 2017 برسد. اما بهبود اعتبار آرژانتین با توجه به بدهی های این کشور مستلزم رساندن این نرخ به زیر 1.7 درصد از GDP است.

بر اساس پیش بینی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) رشد اقتصادی آرژانتین در سال 2018 قدرتمند از سال قبل ادامه خواهد یافت. در این سال تلاش می شود تا نرخ  تورم کاهش یابد، سیاست های انقباضی پولی ادامه خواهد داشت، هزینه های جاری زندگی افزایش و قدرت خرید مردم نسبت به سال 2017 کمتر خواهد شد. بهبود فضای کسب و کار، افزایش هزینه های زیربنایی، افزایش سرمایه گذاری خارجی و کاهش بیکاری نیز از برآوردهای این نهاد بین المللی در قبال اقتصاد آرژانتین است. علاوه بر این در سال 2018 اعتبار بانکی بخش خصوصی آرژانتین نسبت به دیگر کشورهای عضو OECD پائینتر خواهد بود. این نهاد پیش بینی نموده است که نرخ رشد در بخش های کشاورزی، صنعتی و ساخت و ساز و همچنین خرده فروشی افزایش پیدا می کند.

علیرغم سیاست های انقباضی دولت ماکری طی سه سال گذشته، پرداخت به بازنشستگان در سال 2017 به میزان 37.7 درصد افزایش و لی هزینه های طرح های اجتماعی نیز 31.2 درصد افزایش داشته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی آرژانتین  به سبب کاهش یارانه انرژی میزان واردات انرژی در این کشور در سال 2017 به 5.631 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که میزان واردات در سال 2016 در حدود 6.273 میلیون دلار بود که خود نشان از کاهش 10 درصدی واردات انرژی و درنتیجه صرفه جویی در مصرف آن دارد.

با این حال افزایش تورم در بخش مصرف موجب بروز نارضایتی در بدنه اجتماعی شده است. در بخش آزادی های اقتصادی آرژانتین با کسب رتبه 156 در میان 180 کشور، در کنار ایران، مالدیو، موزامبیک و هایئیتی قرار گرفته است. بر اساس گزارش موسسه استاندارد اند پورز (Standard & Poor’s) آرژانتین همچنان یکی از پنج قدرت ضعیف در بازارهای اقتصادی در حال پیدایش است. نرخ بیکاری در این کشور همچنان روی 8.5 درصد باقی مانده است.

در سال 2017 بانک مرکزی این کشور نتوانست به هدف کنترل نرخ تورم روی 17 درصد برسد و این کشور همچنان یکی از کشورهای دارای بالاترین نرخ تورم در جهان است. سیاست های دولت در اجرای سیاست های پولی انقباضی و گسترش چتر مالیاتی نتوانست نرخ تورم در آرژانتین را پائین بیاورد و برآورد می شود علیرغم برنامه دولت برای کاهش نرخ تورم به زیر 16.5 درصد در سال 2018، در بهترین حالت تورم در این کشور روی 19 درصد باقی بماند.

ادامه خشکسالی و عدم براورده شدن انتظارات در حوزه جذب سرمایه گذاری در سال 2018 تاثیر بسزایی در تخمین  رشد اقتصادی آرژانتین  خواهد داشت، چرا که کشاورزی به عنوان موتور محرکه در رشد اقتصادی این کشور به حساب می آید.

                               جدول میزان تقاضا، خرجی و قیمت ها به نرخ ثابت سال 2004

آیتم

2014

2015

2016

2017

2018

2019

مصرف خصوصی

4579.1

2.6

2.2-

2.9

3.2

3.2

مصارف دولتی

2993.8

3.5

1.4-

4.8

3.3

2.9

نرخ تشکیل سرمایه ثابت

776.1

6.8

0.3

3

1.7

0.8

ساخت و ساز

58.7

0

0.4

0.2-

0

0.1

مجموع کل تقاضای داخلی

4560.4

4

1.4-

5.2

4.2

3.6

صادرات کالا و خدمات

659.8

0.6-

3.7

0.3-

4.5

5.4

واردات کالا و خدمات

641.1

5.7

5.7

9.9

7.6

6.2

تراز بازرگانی

18.7

0.9-

0.3-

1.4-

0.5-

0.2-

 

برآورد شاخص های کلان اقتصادی آرژانتین در سال 2018 تا 2020

شاخص

2018

2019

2020

3 ماهه اول

3 ماهه دوم

3 ماهه سوم

3 ماهه چهارم

3 ماهه اول

نرخ رشد GDP (درصد)

1

0.8

0.9

1

1.3

1.9

نرخ رشد سالانه GDP (درصد)

3.9

2.7

2.5

2.5

2.6

3.2

درآمد سرانه (دلار)

10148.50

10280

10280

10280

10046

13400

نرخ بیکاری (درصد)

7.20

7

6.8

6.8

6.7

6.8

نرخ تورم اسمی (درصد)

25.40

23

20

20

18

15

نرخ سود بانکی (درصد)

27.25

27.25

27.25

26

25

15.5

تراز بازرگانی (میلیون دلار)

903-

2170-

2070-

1900-

1400-

1950-

بدهی دولت نسبت به GDP

54.20

54.7

54.7

54.7

54.9

56

برابری نرخ دلار با پزو

20.13

20.66

21.19

21.73

22.29

24.65

میانگین دستمزد ماهانه (پزو)

26163

38000

29000

40000

30000

45000

جمعیت

43.59

43.81

43.92

44.04

44.15

45.78

ذخایر ارزی در خارج (میلیون دلار)

56324

57175

57008

56640

56236

52638

صادرات (میلیون دلار)

4294

4400

4550

4600

5400

5000

واردات (میلیون دلار)

5197

6570

6620

6500

6800

6950

بدهی خارجی (میلیون دلار)

232951.95

218047

218040

175000

218040

170000

سرمایه گذاری مستقیم خارجی

136.17

1200

1370

1500

1810

1800

استهلاک سرمایه (میلیون دلار)

8335.94-

6957-

7094-

3510

6457-

6510

جذب توریست

259900

516100

610300

689200

754400

1032300

ذخایر طلا (تن)

61.70

62.94

64.9

64.77

65.07

64.93

تولید نفت خام (هزار بشکه در روز)

486

510

500

510

474

510

سهم تولیدات صنعتی در GDP

5.3

1.6

1.8

2

2

2.8

تولید خودرو

49655

44924

40851

38900

38645

40900

تولید فولاد (هزار تن)

417.27

400

397

395

395

394

رتبه جهانی فساد

85

93

93

93

85

91

قیمت سوخت (لیتر/دلار)

1.21

1.16

1.09

1.02

1.17

0.68

نتیجه گیری:

مهمترین عاملی که می تواند به پاشنه آشیل اقتصاد آژانتین مبدل شود، بدهی 300  میلیارد دلاری این کشور وعدم تحقق انتظارات در جذب سرمایه گذاری است که تقریباً 54 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می شود. که اگر 30.9 میلیارد دلار بدهی دولت به بخش خصوصی در این کشور را نیز به این مبلغ اضافه کنیم، بیش از 60 درصد از GDP آرژانتین را بدهی های این کشور تشکیل می دهد و آرژانتین برای برون رفت از شرایط بحران احتمالی بدهی ها، می بایست برنامه های اصلاحی خود را با جدیت بیشتری دنبال کند. اما در کنار لزوم بازنگری در سیاست های اقتصادی سنتی در آرژانتین و اجرای قاطع برنامه های تعدیل اقتصادی به خصوص در زمینه های حقوق بازنشستگی، تامین اجتماعی، سیاست های مالیاتی و بازار سرمایه باید به این نکته نیز توجه داشت که انجام اصلاحات اساسی در زمینه های فوق می تواند به خیزش های اجتماعی گسترده در آرژانتین مبدل شود و ادامه روند توسعه اقتصادی در این کشور را با چالش و وقفه مواجه نماید. آرژانتین در سال 2001 تجربه ورشکستگی را دارد و در آن زمان طی یک ماه 5 رئیس جمهور عوض شد .

 

آرژانتین برای تداوم شکوفایی اقتصادی نیازمند 5 عامل کلیدی است:

1- تداوم رشد اقتصادی: رشد اقتصادی در سال 2016 به 2.3 و در سال 2017 به 3 درصد رسیده و برآورد می شود این رشد در سال 2018 به حدود 3.5 درصد برسد. دستیابی به این رشد مستلزم کاهش هزینه های عمومی و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

2- کنترل نرخ تورم: در حالی که بنابر آمارهای دولتی تورم در سال 2016 به 40 درصد رسیده بود، در سال 2017 این پدیده به 24 درصد کاهش پیدا کرد. با این حال حذف یارانه انرژی باعث افزایش هزینه های خانوار شده است. بانک مرکزی آرژانتین نرخ 8 تا 12 درصد را برای سال 2018 هدفگذاری نموده است اما به نظر می رسد تورم در بهترین حالت در این کشور کمتر از 15 درصد نباشد.

3- بازسازی اعتماد عمومی مردم به دولت: ماکری برای ادامه برنامه های خود نیازمند حمایت عمومی جامعه است. انتخابات میان دوره ای کنگره اگر چه تا حدودی نشان از ادامه حمایت از برنامه های ماکری دارد اما اعتراضات و اعتصابات اخیر نشان داده است که محبوبیت او روز به روز در حال کاهش است. اصلاح قانون بازنشستگی، حذف یارانه حمل و نقل عمومی و افزایش مالیات ها از جمله اقداماتی هستند که بر محبوبیت او تاثیر منفی گذاشته اند.

4- جذب سرمایه گذاری خارجی: جذب سرمایه گذاری خارجی مستلزم ایجاد زمینه های لازم به منظور سرمایه گذاری، حمایت از حقوق مالکیت، سهولت انجام فعالیت های اقتصادی و نهایتا بهبود فضای کسب و کار است. از منظر سیاسی کاهش تنش ها و خروج از انزوای بین المللی تاثیر بالایی در افزایش سرمایه گذاری خارجی دارد. طی 3 سال گذشته تلاش ماکری این بوده که با افزایش مراودات بین المللی و بر عهده گرفتن نقش فعالتر در حوزه منطقه ای و بین المللی، سرمایه بیشتری را بسوی آرژانتین هدایت کند. برگزاری اجلاس های مهم بین المللی نظیر مخابرات، سازمان تجارت جهانی، جی 20 و دیگر رویدادهای فرهنگی و ورزشی در این راستا ارزیابی می شود.

5- دستیابی به بازارهای جدید: آرژانتین برای رسیدن به سطح مطلوبی از شکوفایی اقتصادی نیازمند بازارهای جدید برای خرید مواد اولیه و فروش محصولات تولیدی خود است. تلاش این کشور برای بر عهده گرفتن نقشی فعالتر در مرکوسور و افزایش مراوادت با اتحادیه اروپا از یکسو و نزدیکی به چین و روسیه برای استفاده از سرمایه و دانش فنی از سوی دیگر از برنامه های دولت برای یافتن بازارهای جدید و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای خارج از نیم کره غربی حکایت دارد.

 روابط اقتصادی ایران و آرژانتین در دوران جدید:

تلاش آرژانتین برای یافتن بازارهای متقابل جدید در جهان به منظور صادرات محصولات تولیدی (صنعتی و کشاورزی) از دو جنبه می تواند در روابط سرد سیاسی دو کشور نیز تاثیرگذار باشد؛ نخست صادرات مستقیم کالا به ایران و همکاری دو کشور در حوزه تولیدات صنعتی مانند خودرو و دیگر استفاده از کریدور ایران به منظور ارتباط با کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز. تجربه جهانی نشان داده است که افزایش مراودات تجاری دوجانبه وتبدیل ان به همکاری های اقتصادی می تواند به حل و کاهش تنش های سیاسی میان طرفین نیز کمک نماید و از این طریق قدرت چانه زنی طرفیت را افزایش دهد. جدا از بازار متقابل ایران برای آرژانتین، در خصوص تمایل این کشور برای افزایش مراودات تجاری با کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز و حتی افغانستان ایران همچون پل ارتباطی خواهد بود و در این مسیر دست بالا را در مذاکرات خواهد داشت و این فرصت در دراز مدت برای کشور ما فراهم می شود تا بتواند از مسیر ارتباطات تجاری مسائل و موانع سیاسی خود را نیز با این کشور حل نماید. صد البته برنامه ریزی برای این منظور مستلزم زمینه سازی های کلان در دیگر حوزه ها و رسیدن به سطح قابل قبولی از مراودات بین المللی از طرف ایران خواهد بود.

 

 منابع:

http://en.libertadyprogresonline.org/2018/01/16/argentinas-outlook-for-2018/

http://country.eiu.com/article.aspx?articleid=356257419&Country=Argentina&topic=Economy

http://www.oecd.org/eco/outlook/economic-forecast-summary-argentina-oecd-economic-outlook.pdf

https://tradingeconomics.com/argentina/forecast

https://www.focus-economics.com/countries/argentina

https://www.bbvaresearch.com/en/public-compuesta/argentina-economic-outlook-first-quarter-2018/

https://www.bbvaresearch.com/wp- ntent/uploads/2018/02/ArgentinaOutlook_1Q18.pdf

https://www.reuters.com/article/argentina-economy/economists-hike-argentina-2018-inflation-forecasts-slash-growth-idUSL2N1QK1TA

 

 

 

نظرات